اسید فسفریک

اسید فسفریک

اسید فسفریک صنعتی، یک ترکیب پرکاربرد در تولید انواع کود کشاورزی، کودهای شیمیایی و مکمل های خوراک دام و طیور شناخته می شود. این اسید در صنعت به روش سنتز مرطوب یا در اصطلاح، فرآیند وِت (Wet) تولید می شود. در تولید اسید فسفریک به روش مرطوب، همواره مقادیر قابل توجهی ناخالصی وجود دارد که بر روی کیفیت محصول تأثیر می گذارند.

اسید فسفریک، همچنین به عنوان اسید اوروتوفسفره شناخته می شود و یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین اسید است. به همین ترتیب، شکل خام این اسید از سنگ های فسفات استخراج می شود در حالیکه شکل خالص آن به صورت صنعتی از فسفر سفید تولید می شود. اسید فسفریک خالص معمولا در حالت جامد بلوری و در شکل متمرکز کمتر است. به طور کلی، این ماده یک مایع بی رنگ، بی بو و غیر فرار است.

ماهیت اسید فسفریک یک اسید معدنی است وفرمول شیمیایی آن برابر H3PO4 می باشد که شامل یک اتم فسفر، چهار اتم اکسیژن و سه اتم هیدروژن است.

اسید فسفریک در ساختار شیمیایی خود حاوی عنصر فسفر است.

فسفر یکی از عنصر های اساسی و مهم برای رشد و تکامل انواع گیاهان است. گیاه ها این عنصر رابه کمک ریشه های خود از درون خاک جذب می کنند. این عنصر معمولا به صورت یون دی هیدروژن فسفات H2PO4- مشتق شده از اسید فسفریک ، H3PO4 از خاک گرفته می شود.

تولید کود هایی که برای تامین فسفر خاک مورد استفاده قرار می گیرند بستگی به در دسترس بودن منابع اسید فسفریک دارد.


اسید فسفریک


معرفی اسید فسفریک:

اسید فسفریک به عنوان یکی از ترکیب های شناخته شده که از عنصر های فسفر، اکسیژن و هیدروژن ساخته است.

متداول ترین و شناخته شده ترین اسید ارتو فسفریک H3PO4 معمولا به طور مختصر اسید فسفریک نامیده می شود.

دو مولکول از این اسید از طریق اضافه کردن سه مولکول آب H2O به یک مولکول فسفر پنتا اکسید(انیدریک فسفریک P2O5) به دو صورت ممکن است تشکیل شوند. اولین حالت بلور های رومی و حالت دوم به شکل مایعی چسبناک است. هر دوی این حالت ها شفاف بوده و ظاهر ظریفی دارند.

کاربرد های اسید فسفریک:

حدود 90 درصد و یا حتی بیشتر از این مقدار، از اسید فسفریک تولید شده در زمینه تولید انواع مختلف کود های شیمیایی به کار می رود.

این ماده اغلب اوقات به شکل سه نوع از نمک های فسفات که به عنوان کود شیمیایی استفاده می شوند تبدیل می شود.

این نمک ها را در زیر می توانید مشاهده کنید:

سوپر فسفات سه گانه (TSP) ، هیدروژن فسفات دی آمونیوم (DAP) و دی هیدروژن فسفات مونو آمونیوم (MAP).

از فسفات ها به روش های مختلف دیگری نیز استفاده می شود ، از جمله در تولید انواع نوشابه های گاز دار و به عنوان نوعی مکمل غذایی که به حیوان های مختلف نظیر گاو ها ، خوک ها و مرغ ها داده می شود.

سابق بر این از اسید فسفریک به عنوان یک ماده بسیار پر کاربرد در تولید انواع مختلفی از ماده های شوینده استفاده می شد، و اگرچه امروزه کاربرد اسید فسفریک به این عنوان در بسیاری از کشور ها به حداقل ممکن رسیده است، ولی باید توجه کرد که هنوز هم اسید فسفریک به عنوان یکی از ماده های اصلی مواد شوینده در بسیاری از کشور ها کاربرد خود را از دست نداده است.

لیست صنایعی که از اسید فسفریک در آن ها استفاده می شود:

• صنایع آبکاری فلز ها

Mfg آهن و فولاد یکپارچه

• تولید ماده های شیمیایی آزمایشگاهی Mfg

• تعمیرات ماشین آلات و عامل های تنظیم

• pH چاپ صفحه مدار چاپی

• چاپ صفحه مدار چاپی نیمه هادی

• عوامل جوشکاری و لحیم کاری

استفاده های مختلف از اسید فسفریک:

اسید فسفریک از فسفر معدنی ساخته شده است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود. اسید فسفریک با کلسیم کار می کند تا استخوان ها و دندان های قوی ایجاد کند. همچنین به عملکرد کلیه و نحوه استفاده بدن و ذخیره انرژی خود نیز کمک می کند. فسفر پس از تمرین سخت، عضلات شما را بهبود می بخشد. این ماده معدنی نقش مهمی در رشد بدن دارد و حتی برای تولید DNA و RNA (کدهای ژنتیکی موجودات زنده) مورد نیاز است.

اسید فسفریک یکی از مواد شیمیایی مهم است که دارای تعداد زیادی کاربرد در صنایع مختلف، کشاورزی و محصولاتی است که ما در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم. در هر صورت، در اینجا ما به برخی از کاربردهای محبوب اسید فسفریک نگاه خواهیم کرد.

حذف زنگ

در غذا و آشامیدنی

مراقبت شخصی

مورد استفاده در کشاورزی

داروسازی

و ...

حذف زنگ

یکی از رایج ترین موارد استفاده از اسید فسفریک برای حذف زنگ زدگی از سطوح فلزی است. اسید فسفریک به عنوان یک مبدل زنگ برای اعمال مستقیم به آهن، فولاد و دیگر سطوح فلزی زنگ زده عمل می کند. این آهن قرمز مایل به قهوه ای، یعنی اکسید فریم را به فسفات سیاه رنگ فریت تبدیل می کند ترکیب رنگی که اکنون فسفات آهن است. پس از این فرآیند، پوشش سیاه فریت فسفات را می توان به راحتی از بین برد که سطح جدید و تازه ای را نشان می دهد.

برای حذف زنگ زدگی کامل، باید از ترکیبات متعدد اسید فسفریک استفاده کرد. در بعضی از موارد، پوشش فسفات سیاه و سفید بر روی سطح استفاده شده از اسید فسفریک ممکن است در جای خود باقی بماند تا مقاومت بیشتری در برابر خوردگی ایجاد کند.

در غذا و آشامیدنی

اسید فسفریک اغلب به عنوان یک افزودنی مواد غذایی استفاده می شود. این اسید به عنوان تنظیم کننده اسیدی در غذاها مانند مربا، میله غلات، گوشت پردازش شده، پنیر و غیره عمل می کند. در صنعت نوشیدنی، اسید فسفریک به عنوان یک اسیدیته مورد استفاده قرار می گیرد. اسید فسفریک به بررسی در قارچ ها و تشکیل باکتری ها کمک می کند. همچنین به طعم نوشیدنی ها نیز افزوده می شود. با این حال، یک بحث مداوم در مورد اثرات بهداشتی و مزایای اسید فسفریک وجود دارد.

مراقبت شخصی

اسید فسفریک در تولید انواع محصولات مراقبت شخصی بسیار ضروری است. برخی از آنها شامل محصولات پاکسازی، محصولات حمام، عطرها، محصولات مراقبت از مو و رنگ ها، محصولات ناخن، آرایش و دیگر محصولات مراقبت از پوست است. از سوی دیگر، اسید فسفریک نیز در کنترل سطح PH این محصولات نیز استفاده می شود.


اسید فسفریک


مورد استفاده در کشاورزی

برخی گزارش ها نشان می دهد که تقریبا 80 درصد از اسید فسفریک تولید شده در تولید کود استفاده می شود. اسید فسفریک نیز به عنوان یک ماده افزودنی و طعم دهنده در خوراک حیوان یا مرغ استفاده می شود.

در داروسازی

اسید فسفریک بیشتر به عنوان یک واسطه در داروسازی استفاده می شود. یکی از کاربردهای مهم آن در زمینه پزشکی و دندانپزشکی است. اسید فسفریک به عنوان عنصر در داروهای ضد تهوع بدون چربی استفاده می شود که همچنین حاوی مقادیر بالای قند، یعنی گلوکز و فروکتوز می باشد. در دندانپزشکی، این اسید با پودر روی همراه است که فسفات روی را تشکیل می دهد که به عنوان سیمان موقت موثر استفاده می شود.

همچنین در ارتودنسی به عنوان یک محلول اچینگ استفاده می شود، به طوری که قبل از قرار دادن براکت ها و سایر وسایل دندان، سطح دندان ها را تمیز و شل می کند. این اسید همچنین در بسیاری از راه حل های سفید سازی دندان ها برای از بین بردن پلاک هایی که ممکن است روی سطح دندان ها وجود داشته باشد استفاده می شود.

استفاده های دیگر از اسید فسفریک

این ماده همچنین چندین کاربرد دیگر نیز دارد. اسید فسفریک به عنوان یک الکترولیت در سلول های سوخت یا ژنراتورهای اکسید هیدروژن استفاده می شود. اسید فسفریک نیز برای تولید مواد شوینده مصنوعی و درمان آب و فلزات استفاده می شود.

همچنین برای دفع مواد معدنی، اسید های سیمان و لکه های سخت آب در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. این می تواند به عنوان عامل اکسید کننده شیمیایی برای تولید محصولات کربن فعال عمل کند.

بنابراین، این ماده یک اسید مهم است که کاربرد های مختلفی در صنایع مختلف دارد، از متالورژی تا صنعت غذا. این یکی از مهمترین و مفیدترین مواد شیمیایی شناخته شده برای انسان است.

از اسید فسفریک داغ برای ساختن نیترات های سیلیکون در ریزسازه ها(نانو ذره ها)استفاده می شود. همچنین این اسید به عنوان شار برای کمک به روند لحیم کاری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این ماده برای کاهش pH محلول های مواد مغذی در محلول های هیدروپونیک استفاده می شود.

اسید فسفریک هم چنین به عنوان الکترولیتی در فرآیندالکترو پولیش مس برای از بین بردن جوش استفاده می شود. در پردازش نیمه هادی مرکب ، معمولاً به عنوان ماده ی مرطوب کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

اسید فسفریک به عنوان تنظیم کننده pH در مواد آرایشی بهداشتی و سایر محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به عنوان ماده اکسید کننده شیمیایی برای تولید کربن فعال استفاده می شود. از این اسید به همراه آب مقطر به عنوان الکترولیت در ژنراتورهای اکسی هیدروژن استفاده می شود. بنابراین ، اسید فسفریک اسید مهمی است که کاربردهای مختلفی در صنایع دارد.

نمایش

آماده ارسال

  • تضمین کیفیت

  • تحویل به موقع

  • مشاوره

  • ترخیص و ترانزیت کالا

اسید فسفریک

0 0 از 5 امتیاز

  • فرمول شیمیایی : H3PO4
  • ظاهر : مایع
  • خلوص (%) : 85
  • شماره شناسایی ترکیبهای شیمیایی : ۷۶۶۴-۳۸-۲ , 16271-20-8 
  • شماره استاندارد بین المللی : E4GA8884NN
  • درباره این محصول بیشتر بدانید
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران

اسید فسفریک

اسید فسفریک یک ماده شیمیایی است که به طور متداول در طیف گسترده‌ای از کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد

این ماده برای اضافه کردن یک طعم ترش در غذاهای مختلف استفاده می‌شود، از جمله در برخی از نوشیدنی‌های گاز دار نیز استفاده می‌شود. اسید فسفریک یک اسید غیر آلی و یا معدنی با فرمول شیمیایی H3PO4 است اسید فسفریکِ بدون آب و خالص، به شکل یک جامد سفید بلورین در شرایط طبیعی است.

اسید فسفریک علاوه بر کشاورزی ، مشتقات آن در شوینده‌ها ، صنایع غذایی ، نساجی ، داروسازی و دندانپزشکی کاربرد دارد. از جمله صنایعی که مشتقات اسید فسفریک را مصرف می‌کند، صنایع الکتروشیمیایی و تصفیه آب است. اسید فسفریک به صورت مستقیم در محافظت از خوردگی آلیاژهای آهن و به عنوان کاتالیت در صنایع پتروشیمی کاربرد دارد.

اسید فسفریک تا غلظتهای 75% کاملا مایع است، به این دلیل غلظت 75% معمولا ماکزیمم غلظت برای محلولهای صنعتی است (0-30 درجه). اسید فسفریک با غلظتهای بالاتر از 75% به صورت جامد است. اسید فسفریک جامد خالص با حرارت دادن ، اسید پلی فسفریک تولید می‌کند.

از اسید فسفریک می‌توان مستقیماً برای زدودن زنگ آهن اکسید آهن III از ابزارهای آهنی یا فولادی و تبدیل آهن به فسفاتهای محلول در آب استفاده نمود.

بیشتر اسید فسفریک در تولید کود بکار می‌رود. فسفر یکی از عناصر ضروری برای رشد گیاهان محسوب می‌شود.

تاثیر فسفریک اسید بعنوان کاتالیزگر در پیشگیری افزایش دما و تخمیر پسماند های غذایی

استفاده از متد "پیشگیری از افزایش دما" در حضور فسفریک اسید بعنوان یک کاتالیزگز جهت پسماند های غذایی استفاده می گردد. درصد مواد محلول (مانند پروتئین و کربوهیدرات) در پسماندهای غذایی با استفاده از متد مذکور و پس از اضافه نمودن مقدار قلیلی فسفریک اسید ( کمتر از 5%) به 65%افزایش یافته می یابد. با اعمال شرایط دمایی 160درجه ی سانتی گراد برای مدت 10 دقیقه، حداقل 40 درصد از انرژی لازم و 60 درصد از زمان این واکنش جهت نیل به نتیجه مطلوب بهینه گردید. آزمون تخمیری بعدی نشان دهنده ی این موضوع است که میزان فسفریک بهینه سازی شده ( 3% ) پس از بکار گرفتن متد VFA به 0.763 g/g VSremoval/ رسید، اما افزایش نمک ناشی از اضافه کردن فسفریک اسید می تواند تاثیری منفی روی این آزمایش بگذارد. با روند افزایشی میزان فسفریک اسید تحت متد VFAs، درصد پروپیونیک اسید کاهش یافته و در نتیجه ی آن مقدار بوتیریک اسید افزایش می یابد. تجزیه و تحلیل صورت پذیرفته تحت متد PCR-DGGE نشانگر این است که تنوع میکروبی می تواند با کاهش بیش از حد فسفریک اسید، منجر به عملکرد ضعیف متد VFA گردد.

  • جرم حجمی : mg/m3 ,
  • وابستگی غلظت : Y ,
  • p to m : 4.0054 ,
  • HR : 3 ,
  • فشار بخار : 0.03

    20

    ,
  • چگالی نسبی : 1.864 ,
  • حالت در دمای 25 °C : S ,
  • جرم مولی (gr/mol) : 98.00 ,
  • چگالی (g/cm³) : 1.885 ,
  • نقطه ذوب (°C) : 42.35 ,
  • نقطه جوش (°C) : ‎158 ,
  • اسیدیته : 2.148 7.198 12.375 ,
  • حلالیت پذیری در آب : 5.48 ,

دیدگاه شما در مورد این محصول چیست؟

شما هم میتوانید نقد، نظر ،پیشنهاد و هر پیامی نسبت به این محصول و دیگر فعالیت های شرکت پترو آکام را برایمان بنویسد . خوشحال میشوید با تکمیل و ارسال فرم ، نظرتان را بدانیم

* نظر شما نزد ما محفوظ میماتد

نام ونام خانوادگی *

شماره تلفن همراه یا ایمیل *

شما به این محصول چند امتیاز میدهید ؟
0 از 5 امتیاز

پیام شما

کد امنیتی

همین حالا سفارش دهید !

شما میتوانید بدون معطلی ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید

کارشناس پتر آکام همواره آماده ارسال درخواست محصولات شما هستند.

محصولات مشابه

مطالب مشابه